Op donderdag 19 mei zijn de deelnemers van de Basistraining
Financiële Administratie bijeengekomen voor de afsluitende sessie van de
training. De training werd verzorgd door het team van Advice for Innovation
& Business Creation (ABIC).
Aan de training die afhankelijk vier weken duurde is een
vijfde trainingssessie toegevoegd. Gedurende deze 5 weken is door de trainers
van ABIC ingegaan op het inzichtelijk maken van de kosten van de organisatie,
het verwerken van de dagelijkse financiële transacties en het opstellen van de
jaarrekening.
Een deel van de sessies is besteed aan het uitwerken van
oefenopdrachten. Bij de uitwerking van de oefenopdrachten is de belangrijkheid
van het inzichtelijk maken van de kosten van de organisatie opnieuw gebleken.
“Maar zie je, ik wist
niet dat het(draaien van de organisatie)zoveel geld betekent. Maar dit is wel
een reality check, goed dat ik het heb gedaan.”
Voor veel van de deelnemers was de training een eerste
ervaring met het werken met een jaarrekening.
“Ik heb voor het eerst
een jaarrekening gezien, het ziet er mooi uit (...)en het leert je hoe je je
bedrijf (organisatie) moet draaien, het geeft je aan waar je strakker moet zijn,
en waar je beter moet aanpakken.”
Tijdens de training is er ook ingegaan op de verschillende
inkomstenposten voor sport- en cultuurorganisaties. Deelnemers hebben bij dit
onderdeel de uitdagingen bij het innen van contributie en de oplossingen die
daarvoor bedacht zijn met elkaar gedeeld.
“Onze vereniging is
sociaal, het zal wel ergens in de boeken komen dat het (de contributie) niet
ontvangen is, maar we gaan niet over tot royement. Als je iedereen begint te
schorsen op basis van niet betalen, dan heb je geen leden meer. We hebben
hetzelfde probleem ook bij onze basketbal vereniging, je kan niet zeggen ik
schors, want je visie en missie loop je dan voorbij.”
Voor veel van de deelnemers is deze training ook een
motivatie geweest om het persoonlijk uitgavenpatroon inzichtelijker te maken.
“Door die sessies ben
ik gemotiveerd, en dacht ik van laat me een app zoeken om een beter overzicht
te hebben van wat je hebt aan extra-geld. Het is leuk.”
“Ik heb gezien dat
alles dat je eigenlijk doet, dat je het moet neerpennen ergens, en dat je een
balans gaat maken om te kijken als je goed bezig, het maakt niet uit als je in
een organisatie bent, maar ook met je salaris, en kijken als je goed bezig bent”.
Wij hopen dat de tools uit deze training de deelnemers
ondersteuning bieden in het inzichtelijk maken van de financiën van hun
organisaties, waardoor er gepaste oplossingen bedacht kunnen worden voor de
vele financiële uitdagingen waar sport-, cultuur- en buurtorganisaties voor
komen te staan.
Het ABCS programma heeft als doel het vergroten van de beleving van het recht op sport en cultuur. Het programma wordt uitgevoerd door PROJEKTA i.s.m. de Nederlandse Ambassade te Paramaribo en ISA (International Sports Alliance).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten