Tijdens de Democratiemaand
organiseerde Projekta in samenwerking met Green Heritage Fund Suriname en de
Global Shapers Parmaribo een lezing en discussieavond rondom het thema
‘democratie en milieu’. Deze vond plaats op donderdag 27 november. Monique Pool
van GHFS gaf een lezing en Jamille Haarloo van de Global Shapers Paramaribo en
Anwar Alibux van Stichting Samarja gaven naar aanleiding hiervan een statement.
Wat volgde was niet zo zeer een discussie, maar eerder een collectieve uiting
van onvrede over de milieusituatie in Suriname. Ook waren er veel vragen.
Vanwege tijdsgebrek kon een aantal vragen niet beantwoord worden. Deze vragen
en antwoorden hebben wij hier voor u op een rijtje gezet.
Wat is de relatie tussen milieu en democratie?
Monique: Met mijn presentatie heb ik willen aangeven
dat aan het basisgrondrecht vervat in Artikel 6g geen invulling wordt gegeven.
“het scheppen en het bevorderen van condities, nodig voor de bescherming van de natuur en voor het behoud van de ecologische balans.”
Dit is een democratisch recht, en we hebben nog niet eens moderne
milieuwetgeving om hier invulling aan te geven.
Vindt u dat wereldleiders zich echt druk maken over het milieu?
Anwar: Nee. Nergens in de wereld is milieu een prioriteit. Economische groei
en veiligheid komen eerst. Vaak worden deze ook als excuses gebruikt om milieu
op de achterbank te zetten. Net zoals de Amerikanen die nu olie boren(fracking)
en hun grondwater vervuilen met als excuus afhankelijkheid van olie uit het
midden oosten waar er veel oorlogen zijn die ze zelf zijn begonnen of in stand
houden. Ontwikkelingslanden, vooral Aziatische landen hebben milieu
verantwoordelijkheid mee uit cultuur. Dit verdunt omdat ze met elkaar en met
het westen concurreren voor economische en militaire macht. Dit is duidelijk te
zien bij CO2 onderhandelingen van de VN.
Jamille: Er zijn wereldleiders in soorten.
Wereldleiders, zoals Jane Goodall, klimaatexperts en activisten verbonden aan
grote milieuorganisaties maken zich heel veel zorgen over het milieu en de toekomst.
Dit zijn vaak personen met een technische achtergrond in milieu, natuurkunde,
meteorologie, biologie etc die veranderen in activisten juist omdat ze zich
druk maken en niet meer kunnen toekijken. De kracht van deze groep is dat ze
vaak een holistische kijk (zowel wetenschappelijk als maatschappelijk) op
problemen hebben. Politieke wereldleiders daarentegen, nemen eerder een
strategische standpunt in om hun eigen agenda (of agenda van wie ze
vertegenwoordigen) te kunnen vervullen – Het gaat daarbij dus vaak om
specifieke belangen, van een partij of doelgroep uit hun land. Als milieu
daarin voorkomt, zal dat dan ook aandacht krijgen.
Monique: Als het gaat om politieke wereldleiders, dan
denk ik dat die zich onvoldoende inzetten voor het milieu, enkele
uitzonderingen daargelaten: Al Gore en dan hebben we ook nog de Elders (Nelson
Mandela, Martti Ahtisaari, Kofi Annan, Ela Bhatt, Lakdar Brahimi, Gro Harlem
Brundtland, Fernando H Cardoso, Jimmy Carter, Hina Jilani, Graça Machel, Mary
Robinson, Desmond Tutu en Ernesto Zedillo). Dus dan zijn het niet alleen
politieke leiders, daarnaast zien we dat een religieuze leider zoals de huidige
Paus en de Dalai Lama zich ook uitlaten over het milieu. Zeker de huidige Paus
heeft een heel duidelijke visie.
Veel van de milieuproblemen zitten diep geworteld in het onderwijssysteem
en educatie, niet iedereen denkt op dezelfde wijze en ziet alles op dezelfde
manier. Welke stappen kunnen wij nemen om dit effectief op te lossen?
Jamille: Onderwerpen zoals milieu en maatschappij
zouden vanaf de middelbare school breed behandeld moeten worden. Het moet
allemaal in een breed perspectief geplaatst worden om de doelgroep bewust te
kunnen maken van het probleem. Een eerste stap zou kunnen zijn om de
leerkrachten en directeuren van scholen hierin te trainen en lesmateriaal te
ontwikkelen.
Armoede is ook een andere factor. Als mensen niets hebben is geld hun
enigste motivatie om te leven en zijn bereid alles te doen hiervoor. Hoe kunnen
wij armoede verminderen en alle elementen van het milieu in balans brengen?
Jamille: Armoede zie ik als een subjectief en verouderd begrip beperkt tot het
bezitten van geld en goederen. Inheemsen en andere bewoners van het bos hebben
toegang tot andere rijkdommen die in hun traditionele cultuur heel veel waarde
hebben. Is er in dit geval sprake van armoede? Elke groep en cultuur zal zelf
moeten bepalen hoe zij naar armoede kijken en hoe ze dat willen bestrijden.
Maar eerst moeten we afstappen van de dogma dat geld en goederen allesbepalend
zijn in dit proces.
Hoe komt het dat 90% van onze voedsel wordt geimporteerd?
Monique: Omdat wij een importeconomie zijn, we
produceren heel weinig zelf. Dat is waarschijnlijk historisch zo gegroeid,
mensen hebben een negatief gevoel bij werken op het land.
Van waar dateren de cijfers over de voeding die wij gebruiken in Suriname?
a.Waar is het op gebasseerd? b.Is het productie vs Imports?
Monique: Dat heb ik gelezen in een van de FAO
beleidswitboeken geschreven voor Suriname. Ik ben naarstig op zoek gegaan naar
welke het precies is, maar heb het zo snel niet kunnen terugvinden. Ik blijf
zoeken. Ik ga ervan uit dat het cijfers zijn die men uit de handelsstatistieken
heeft gehaald. Ik moet terugzoeken in mijn achtergrond documentatie om een
precies antwoord te kunnen geven.
Hoe hopen jullie het nieuwe regeringsplan te beinvloeden? Als vaak genoeg
blijkt dat zelfs met informatie ter beschikking beleidsmakers nauwelijks actie
ondernemen/passen en gedegen beleid formuleren.
Monique: Door een document te hebben waarin staat wat
belangrijke groepen in onze samenleving van belang vinden als het om milieu
gaat. Inderdaad is het hebben van informatie niet altijd zo dat men juiste
beslissingen neemt, maar het is denk ik wel een belangrijke factor (kennis en
informatie) om mensen hun inzicht te doen veranderen.
Worden de politieke partijen ook getoetst of ze de adviezen uit het rapport
opvolgen? Worden ze hiermee openbaar geconfronteerd? (Accountability enzo…)
Monique: We zullen dat in ieder geval via de site
doen waarop het rapport komt te staan. Afhankelijk van de mogelijkheden zal dat
dan in een debat of een openbare meeting ook naar voren kunnen worden gebracht.
Heeft Global Shapers, GHFS, Stg. Projekta reeds prioriteitsgebieden
geindentificeerd die opgenomen zullen worden in de Regeringsverklaring? Indien
ja, op welke wijze zijn die prioriteitsgebieden vastgesteld?
Monique: We zijn nu in een proces om
met specifieke groepen in de samenleving focusgroepen te doen, zodat we die
prioriteitsgebieden kunnen vaststellen. Aan de hand van de top 3 of 4 zullen we
dan nog publieke debatten houden. Daaruit moet een rapport rollen dat de
prioriteiten aangeeft en daarmee gaan we aan de slag. Dus wij stellen het niet
vast, we gaan luisteren naar anderen om te horen wat zij belangrijk vinden en
daarnaast zullen we ook een desk study doen.
Klik hier voor het vervolg van de vragen en antwoorden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten