“Wat vele protestbrieven en discussies niet
konden, had een sketch van 10 minuten geklaard. Je zou dus kunnen zeggen dat
voor mij theater maken vanaf het begin vooral een manier is om zaken aan de
kaak te stellen”, vertelde Sharda Ganga maandagavond in het Lalla Rookh gebouw
tijdens de Democratiemaand, welke in het teken staat van ‘Actieve
burgers’.
Ze geeft daarbij
duidelijk aan dat zij niet haar persoonlijke normen en waarden wil overbrengen,
maar de bezoekers van haar theaterstukken bewust wil maken van maatschappelijke
thema’s en onderwerpen. “Ik heb geen specifieke boodschap die ik wil
overbrengen. Ik zou dan een propagandist of evangelist zijn. Theater is voor
mij een vorm van onderzoek – niet een encyclopedie van antwoorden. Wat ik hoop is
dat mensen gaan nadenken. Mensen komen vaak naar het theater om geamuseerd te
worden, maar ik wil juist hen ongemakkelijk doen voelen. Ik wil de confrontatie
aangaan en verwarring veroorzaken bij het publiek. Terwijl het publiek vaak
gewoon een bevestiging wil horen van wat zij al denken."
Ze stond ook stil bij hoe
ze actuele maatschappelijke thema’s vertaalt naar theater. “Een uitdaging is om
de actualiteit te ontstijgen. Een voorstelling die alleen laat zien wat we al
om ons heen kunnen zien, die plat en eendimensionaal is, is volgens mij geen
echt theater. In een complexe tijd kun je geen enkelvoudige antwoorden geven in
je stukken.” Ze gaf aan dat ze zoekt naar het probleem of vraagstuk dat achter
de actualiteit zit. Door te gaan naar de essentie van het vraagstuk, naar het
conflict, kan ze vanuit verschillende invalshoeken het verhaal vertellen. Een
goed voorbeeld daarvan is Bryan X, welke op die avond middels video werd
vertoond.
Totstandkoming Bryan X
Voor een goed maatschappelijk
theaterstuk is onderzoek een basisvoorwaarde. Zo werd voor Bryan X niet alleen
teruggegrepen op de jarenlange werkervaring van Projekta met Surinaamse
organisaties, maar werd het aangevuld met focusgroep gesprekken met
vertegenwoordigers van diverse organisaties. Er werden formele en informele
interviews afgenomen van personen. Een database werd gemaakt van
krantenartikelen, opvallende uitspraken in interviews en andere berichten over
het onderwerp ‘leiderschap’. De interne strijd binnen politieke partijen in de aanloop
naar en ook na de verkiezingen, was een onuitputtelijke bron van inspiratie.
Uit deze verzameling van gedachten, uitspraken en andere data werd de basis
voor het toneelstuk gelegd.
Het theaterstuk Bryan X was
oorspronkelijk beoogd voor 2010, maar de verkiezingen belemmerden de
uitvoering. Veel betrokken personen werden belast met activiteiten rondom de
verkiezingen. Belangrijke sleutelfiguren – contactpersonen binnen het
onderwijs, veldwerkers die als informatiebron zouden optreden- raakten
betrokken bij verkiezingscampagnes. Daarnaast was door de uitkomst van de
verkiezingen en het politiek spektakel voor en na de verkiezingen de
toonzetting van de voorstelling ook veranderd. De issues van voor de
verkiezingen waren niet meer dezelfde als die van na de verkiezingen. De scènes
die eerder geschreven waren bleken niet langer volledig relevant.
Uiteindelijk heeft Bryan
X in 2011 31 keren op de planken gestaan: zes keer meer dan oorspronkelijk
gepland. In totaal hebben 3100 personen het stuk bezocht, waaronder veel
scholieren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten