Dit
artikel verscheen eerder in de ‘State of our Democracy 2015’. De gehele
nieuwsbrief vindt u hier.
Op 29 september berichtte de Ware Tijd dat Minister Algoe
van Landbouw, Veeteelt en Visserij ervoor pleitte dat de Centrale
Landsaccountantsdienst (CLAD) onderzoek doet bij het Cassavebedrijf Innovative
Agro Processing Industries (IAPP). De cassavefabriek is slechts één van
de vele gevallen waarvan al langer vanuit de samenleving gevraagd
werd/wordt om meer openheid. Naar aanleiding van het bericht plaatste
PROJEKTA-directeur Sharda Ganga een simpele vraag op haar Facebook-pagina:
“Welke vraagstukken, vreemde zaken zou men nog meer onderzocht willen hebben?”
De
reacties stroomden binnen en demonstreerden de enorme behoefte aan meer
transparantie. En bovenal: de behoefte aan de Wet Openbaarheid van Bestuur
(WOB). Als die Wet er zou zijn, konden al deze reactiegevers zelf achter de
feiten komen. Een WOB geeft niet alleen burgers toegang tot informatie, maar
beschermt ook publieke functionarissen van valse beschuldigingen. Geruchten
krijgen veel minder ruimte om uit te groeien tot mythen die door velen als waar
worden beschouwd. Een WOB is dus goed voor iedereen!
De
President kondigde de Wet al aan in de Regeringsverklaring. Wij willen graag
voorkomen dat die wet hetzelfde lot beschoren zal zijn als de Anticorruptiewet,
die langer dan dertien jaar in behandeling is en op het moment van dit
schrijven nu weer behandeld wordt in de Nationale Assemblee. De
draft-Anticorruptiewet is herhaalde malen gereviseerd, waarbij elke revisie een
verzwakking betekende van de inhoud.
Daarom
vindt u hier een lijst van basispunten waaraan een Wet Openbaarheid van Bestuur
moet voldoen, gebaseerd op ’The Public’s Right to Know’.
Hieronder
vindt u een greep uit de lijst van zaken, naast de cassavefabriek, die burgers
graag nader onderzocht zouden willen zien, en/of diensten en instellingen die
volgens hun doorgelicht zouden moeten worden.
·
De boekenaanschaf van de Presidentiële
Werkgroep Onderwijs: Wat is gebeurd met de zogenaamde seksueel
expliciete leerboeken? Hoeveel zijn gedistribueerd, kan de burger een exemplaar
zien om te kijken wat acceptabel is of niet? De leerboeken van het VOJ zouden
worden "versurinamiseerd". De boeken kwamen maar de meeste
scholen wilden ze niet – klopt dat? Hoeveel heeft dit alles ons gekost?
Foto: www.waterkant.net |
·
De plannen voor de fly-over en het “treinproject”. Worden
hier nog gelden aan besteed, wordt de commissie/ de adviseurs nog betaald, en
hoeveel zijn we intussen al kwijtgeraakt aan consultants en rapporten?
·
Wat is de status van het consulaat/gebouw dat we hebben
gekocht in Parijs?
·
De vele ontheffingen van in totaal zeventien ministers en
twee onderministers. Hoe lang staan deze personele kosten nog op de begroting
van de overheid. Wordt het afgebouwd? Wat is in de toekomst de criteria voor
ontheffingen? Hoeveel
ambtenaren zitten daadwerkelijk thuis met doorbetaling? Kortom: met hoeveel
spookambtenaren hebben wij te kampen?
·
De benoeming van personen – de profielbeschrijvingen van
de functies, de (sollicitatie)procedures, de TORs en contracten (denk bijvoorbeeld aan de
dochter van de President, en nog honderden meer).
Foto: www.caribjournal.net |
·
Is er daadwerkelijk zoveel geasfalteerd als is aangegeven
in de projecten en hoorde daar ook wegmeubilair bij, zoals trottoirbanden,
looppaden, etc.?
·
Kwestie van Nos Kasitas en Sociale Zaken.
·
Onderzoek naar Ramon Abrahams (bij het VES-debat zei de
NDP-vertegenwoordiger dat hij moest aftreden vanwege corruptie).
·
Dubieuze aankoop van een pand voor Justitie en Politie
aan de Henck Arronstraat.
·
Het waterleidingproject te Boven Suriname. Het
buizensysteem is aangelegd en soms ook kranen, maar de
waterzuiveringsinstallaties bij de rivier zijn nooit gezien.
·
Aanbestedingsprocedure en kosten 'Verfraaiingsproject'
Onafhankelijkheidsplein. Hoeveel heeft elk van de bloempotten, inclusief plant
gekost?
·
De gestolen whisky’s van het Kabinet van de President, en
de brushcutters van Sport en Jeugdzaken: weten we al wie de schuldigen waren?
·
De wapens ontvreemd uit het goed beveiligde
huis van ex-Minister Abrahams.
·
De boekhouding van Carifesta en besluitvorming over
uitgaven.
·
De namen van de gaarkeukeneigenaars van de naschoolse
opvang, en wat zij elk betaald kregen.
·
Het contract van de fotograaf van ex-minister Belfort en
de betalingen (want men zegt dat het een paar duizend SRD per foto is).
·
Het Ministerie van Regionale Ontwikkeling maakte bekend
dat er speciale, gesubsidieerde vluchten naar het binnenland zouden zijn voor
NGOs, academici, etc. Op RO wist niemand ervan.
·
Hoe is $ 772.3 miljoen op de Zwitserse bankrekening van
een Surinamer terecht gekomen?
·
Status van de bouw van het ziekenhuis in Wanica.
·
Doorlichting van de commissie Ordening Goudsector: wie
heeft wat ooit gezegd of bepaald t.a.v. de skalians bijvoorbeeld?
·
Wat leverde onderzoek naar de diefstal en vernieling bij
het Telesur-zeekabelstation (ruim 1 miljoen USD schade) in Coronie op?
·
Aanbesteding voor de 7 gepantserde auto's in 2013- 2
miljoen USD, IMF en CvB waarschuwden toen al over het uitgavenbeleid)
·
Heeft de "eervol" ontslagen ex-onderminister
Gopi de duizenden hectaren houtconcessies teruggegeven aan de Staat? NH moet
periodiek de concessies
publiceren. Ook: de hele procedure t.a.v. de toewijzing van percelen aan Amzad Abdoel.
·
Onderzocht de CLAD de vermeende financiele misstanden bij
het ministerie van Sport - en Jeugdzaken: wat was het resultaat?
·
De 35 miljoen bij de VCB ondergebracht t.b.v.
ondernemerschapsontwikkeling. Wat is daarmee gebeurd nadat de ondernemers
protesteerden tegen de voorwaarden?
·
Voorraadbeheer bij staatsbedrijven, goederen gaan bij
sommige het magazijn uit zonder dat die verantwoord worden.
·
Procedures/besluitvorming t.a.v. de (verandering
van) taken en werkwijze van diverse instituten, diensten, afdelingen. Dit naar
aanleiding van de uitholling van taken, die vervolgens bij andere afdelingen
worden geplaatst, of bij een beleidsadviseur, of bij het Kabinet van de
President. “Iedereen
kent de staatjes binnen de staat en toch overleven de staatjes.
Toezichthoudende instituten moeten ook onder de loep worden genomen (wie
bewaakt de bewaker), maar ook instituten die een wettelijke basis hebben of
anderzins onderhevig zijn aan de politiek.”
Wilt u meer lezen over de staat van onze
democratie in 2015? Lees dan ook de andere artikelen van de ‘State of our
Democracy’ nieuwsbrief.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten