De President heeft eind september 2016 tijdens zijn
Jaarrede over het beleid in het Dienstjaar 2017 wederom de aanname van de Wet
Openbaarheid van Bestuur (WOB) genoemd.
Dit als voorbeeld van te ontwikkelen nieuwe wetgeving of aan te passen
oude wetgeving voor begeleiding en ondersteuning van de ontwikkelingen in
2017. Als dit voornemen wordt
gerealiseerd, dan gaat een lang gekoesterde wens van Projekta in vervulling.
Het ontbreken van een Wet Openbaarheid van Bestuur is in diverse
edities van de State of Our Democracy nieuwsbrief aan de orde geweest. In de editie
van 2014 presenteerde Fayaz Sharman een update van zijn onderzoek van 2012 over
de staat van openheid van overheidsinformatie in Suriname. Zijn belangrijkste
conclusie was dat er tussen 2012 en 2014 helaas bitter weinig was veranderd aan
de slechte toegang tot overheidsinformatie. Het feit dat er een Wetsontwerp is
voor Openbaarheid van Bestuur, en een Commissievergadering is geweest over de
Anti-corruptiewet, noemde hij een belangrijke stap in de goede richting. “Nu
nog de behandeling en de aanname”, was zijn slotopmerking.
Ook in de State of Our Democracy nieuwsbrief van 2015 is
het ontbreken van de WoB opnieuw aan de orde geweest. In deze editie is naast
een opsomming van de basisprincipes
voor een Wet Openbaarheid van Bestuur ook een lijstje
opgenomen van zaken die burgers graag nader onderzocht zouden willen zien,
en/of diensten en instellingen die volgens hun doorgelicht zouden moeten
worden.
Transparantie en
Rekenschap
Sinds het onderzoek van Fayaz Sharman in 2012, en de
uitspraak van de President in september 2016, laat de behandeling en aanname
van de Wet Openbaarheid van Bestuur nog op zich wachten. Samen met de Wet op
Jaarrekeningen en de Anticorruptiewet, zorgen deze wetten voor twee belangrijke
elementen van Goed Bestuur, namelijk Transparantie en Rekenschap.
Goed Bestuur kan simpelweg gedefinieerd worden als het
proces van besturen: van besluiten nemen, uitvoering en verantwoording afleggen.
Transparantie en rekenschap zijn wederzijds van elkaar afhankelijk en
versterken elkaar. Tezamen stellen ze burgers in staat om een stem te hebben in
besluitvorming en om besluitnemers ter verantwoording te roepen.
Transparantie heeft te maken met het hoe en waarom van
besluiten. Publieke ambtsdragers en anderen moeten voorspelbare, en
begrijpelijke besluiten nemen. De informatie naar de burgers toe moet relevant,
toegankelijk, op tijd en accuraat zijn. Bij rekenschap gaat het om de
verantwoording: het waarom van besluiten, wat zijn de gevolgen, en hoe is een besluit genomen. Als er sprake is
van rekenschap nemen publieke ambtsdragers (en bedrijven) verantwoordelijkheid
voor hun daden. Schadeloosstelling /sancties zijn het gevolg wanneer rechten en
verplichtingen niet worden nagekomen.
Openbaarheid van
Bestuur in tijden van financiële crisis
In 2016 is steeds duidelijker geworden dat ons land in
een financiële crisis verkeert. Echter, het ontbreekt aan betrouwbare
informatie over hoe groot deze crisis werkelijk is. Burgers zijn onvoldoende
geïnformeerd over de reikwijdte van de financiële crisis door een gebrek aan
transparantie en rekenschap. In tijden van crisis, waarbij de overheid het
vertrouwen en de medewerking van burgers nodig heeft om de economie te
stabiliseren, zijn transparantie en rekenschap van eminent belang. Als burgers
onvoldoende informatie hebben over de reikwijdte van de crisis zullen ze van
het slechtste uitgaan, en beslissingen nemen die een mogelijke grotere druk
leggen op de verzwakte economie.
Onderzoek over de hele wereld heeft aangetoond dat het
Recht op Informatie het beste te verankeren is in een wet. Een wet, zoals de
voorgestelde Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB), zorgt ervoor dat de burgerij
inzage heeft in het overheidshandelen en daardoor effectief en efficiënt kan
deelnemen aan overheidsbesluitvorming, en de overheid ter verantwoording kan
roepen (waakhond-functie).
"In the face of doubt, openness prevails," is
een uitspraak van Barack Obama in 2009 bij de aankondiging van het ontwikkelen
van aanvullende regelgeving bij aanvragen van overheidsinformatie.
Wet Openbaarheid
van Bestuur in het Caraibisch gebied
Van de 20 landen in het Caraibisch gebied hebben acht een
WoB (Belize, Trinidad & Tobago, Jamaica, St. Vincent, Antigua, Cayman
Islands, Bermuda en Guyana). Vijf landen hebben een conceptwet (Bahamas,
Barbados, Grenada, St. Kitts en St. Lucia). In maar zes landen ontbreekt nog
elk openbaar spoor van wetgeving: Montserrat,
Dominica, Haïti, Turks and Caicos, Anguilla, British Virgin Islands, en Suriname.
In november 2016
organiseerde Projekta in samenwerking met het Burgerinitiatief voor
Participatie en Goed Bestuur (BINI) voor de 9e keer de
Democratiemaand. Deze editie was gericht op het bevorderen van kritisch
democratisch burgerschap, onder het motto: ‘Kritische Burgers: Rechten en
Verantwoordelijkheden’.
Net als voorgaande
jaren heeft Projekta openbare activiteiten georganiseerd om een breed publiek
te informeren over diverse democratische onderwerpen; dit keer middels een
serie mini-seminars en mini-masterclasses met als kernthema’s: mensenrechten,
financieel-economisch beleid en goed bestuur.
Sinds 2009 brengt
Projekta aan het slot van de Democratiemaand ook de State of our
Democracy-nieuwsbrief uit. Vanwege organisatorische omstandigheden is de
publicatie van de nieuwsbrief niet gerealiseerd tijdens de Democratiemaand. De
inhoud van de nieuwsbrief vinden wij echter te belangrijk om niet te delen met
het publiek. Daarom publiceren wij de artikelen uit de nieuwsbrief alsnog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten