OAS pleit voor meer transparantie

Rol van de CLAD
De CLAD is de interne accountant van de overheid[1] en verricht namens de regering accountantscontrole op de
ministeries, parastatale bedrijven en overheidsinstituten. De onderzoeken
kunnen gedaan worden in opdracht van de Minister van Financiën, maar zij kan ook op eigen initiatief advies
geven aan de Minister (Landbesluit van 28 december 1978). De CLAD steunt daarbij op de maatregelen
van interne controle die er zijn binnen de ministeries; ze valt qua begroting
en organisatie onder beheer van het Ministerie van Financiën, en moet ook
jaarlijks rapporteren aan dit Ministerie. De CLAD is één van de organen van de
Staat die corruptie moet helpen bestrijden.
Inter-Amerikaans Verdrag
Suriname ratificeerde in 2002 het
Inter-Amerikaans Verdrag tegen Corruptie. Als onderdeel van de monitoring van
dit verdrag (Mechanism for Follow-Up on the Implementation of
the Inter-American Convention against Corruption – MESICIC) wordt elk land om de
vier jaar bezocht door vertegenwoordigers van diverse andere verdragspartners
(landen).

Het rapport beschrijft de taken,
verantwoordelijkheden en functioneren van vier organen van de staat die
verantwoordelijk zijn voor het voorkomen, ontdekken, bestraffen en bestrijden
van corrupte handelingen: het
Hof van Justitie, het Openbaar Ministerie, het Ministerie van Justitie en
Politie; en de CLAD.
Capaciteit & processen

Rapportage & toegang tot informatie
Het OAS Comité sprak ook haar bezorgdheid
uit over het feit dat wanneer de CLAD bewijzen vindt van criminele handelingen,
waaronder corruptie, deze uitsluitend worden gerapporteerd aan de Minister van
Financiën. De Minister besluit vervolgens of het Openbaar Ministerie al dan niet
wordt ingeschakeld. Het Comité heeft aangegeven dat, volgens het Verdrag, controleinstituten
als de CLAD verplicht gesteld moeten worden om over dergelijke bewijzen
rechtstreeks te rapporteren aan het Openbaar Ministerie.
Ook de communicatie met, en verantwoording
aan het publiek moet beter, volgens het Comité. Zo stellen zij voor dat het via
de website van de CLAD mogelijk moet zijn om anoniem klachten of bezwaren door
te geven die gerelateerd zijn aan het werk van en door de CLAD, en daarnaast
ook vermoedens van corrupte handelingen te rapporteren binnen de Overheid en
parastatale instellingen die onder controle van de CLAD vallen. Dit moet
gepaard gaan met duidelijke en transparante richtlijnen. Verder moeten de
jaarverslagen van de CLAD inzichtelijk gemaakt worden via de website van de
overheid en/of via andere wegen, zodanig dat de informatie publiekelijk
toegankelijk is.
De enige informatie die de CLAD over haar
onderzoeken ter beschikking kon stellen aan het OAS Comité, betrof het aantal
onderzoeken, audits en adviezen per
jaar, met een onderscheid naar overheid en parastatale bedrijven. Daaruit is
niet zichtbaar om welke ministeries, afdelingen of bedrijven het gaat, hoeveel
audits intern of extern waren, bij hoeveel er corrupte handelingen ontdekt
zijn, hoeveel gevallen zijn gerapporteerd, in hoeverre de aanbevelingenworden
opgevolgd, en hoeveel gelden als gevolg daarvan zijn teruggevorderd of personen
vervolgd.
Mogen wij met de CLAD praten?
PROJEKTA benaderde, voor een artikel in
deze nieuwsbrief, de CLAD voor een lijst van onderzoeken gedaan in 2014. Ook wilden
we graag weten van de CLAD wat er na het
afronden van de diverse onderzoeken is gebeurd met haar bevindingen, en (in
haar eigen woorden) wat haar taken en bevoegdheden zijn. Daarnaast wilden we
graag weten wat volgens de CLAD de meewerkende en tegenwerkende factoren zijn in
haar functioneren.

Wij hadden geen behoefte meer aan dat
gesprek, aangezien die informatie ook via andere wegen verkregen kan worden.
Wat wel duidelijk is geworden, is dat ook binnen de Overheid men niet helemaal
duidelijk lijkt te weten wie de eigenlijke opdrachtgever is van de CLAD en dat
de aanbevelingen van de OAS nog steeds niet zijn opgevolgd.-
Voor de volledige nieuwsbrief klik hier
[1]Dit in tegenstelling tot
de Rekenkamer van Suriname, die de externe accountant is: de onafhankelijke
controleur namens de Nationale Assemblee.
[2]Het rapport en alle
ondersteunende documenten zijn openbaar, en te downloaden via
http://www.oas.org/juridico/english/sur.htm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten